Alla inlägg under augusti 2014

Av Linus Zettergren - 31 augusti 2014 13:15

Det har varit en av de slappaste dagarna hittills.

Har bara haft 3½ timmes tjänstgöring. Satt i Gullboda mellan 09:00 och 11:30. I och för sig så hissade jag ju flaggan i morse, men det hamnar ju på gårdagens schema.

Efter lunch var det en timmes städning av baracken. Jag gjorde toaletten och lagade en punktering på en av cyklarna.


Fiskade en hel del. Fick sammanlagt runt 12-13 fiskar, mest abborrar av normal storlek. Såg tre gäddor, men ingen högg. Fick en abborre på kastspö, resten på metrev.


Nästa sak på schemat är Gullboda imorgon bitti mellan 07 och 09.


Kanske ska prata i telefon snart. Eller så kollar jag färdigt på fotbollsmatchen i EM mellan England och Frankrike. Får se...


21:52

Av Linus Zettergren - 30 augusti 2014 16:00

För att börja klassiskt:

Kära dagbok!


Idag har jag först hissat flaggan och därefter suttit i Gullboda fram till lunch. Efter det hade jag, Gustafsson, Pettersson och Kilander en R62. Den var ganska kul, G-son skulle köra på alla småvägar han hittade, vilket resulterade i  att bilens underrede drog i några stenar.


Hade även skjutning idag, första gången på länge. Sköt fem serier, och det gick som det brukar: två bra träffar, ett slängskott.


Mellan 19-20 hade jag och G-son en R6. Ganska kul den med eftersom vi kollade alla grindar, och de flesta av dem ligger långt ute på ön, så vi åkte bil.


På kvällen fiskade jag en hel del, men fick inget, som vanligt.


Nu ska jag till Gullboda och lösa av. Jag och G-son hissade flaggan för dryga timmen sedan...


08:54 (sön. 13/6)

Av Linus Zettergren - 29 augusti 2014 22:15

4½ timme i Gullboda idag igen, med det är väl helt ok...


Sen har jag haft en R6 med Kilander, och vi var verkligen seriösa. Bevakade TV:n en stund, köpte godis och bevakade en bänk ute i solen, sen var vi klara. Sist av allt firade vi upp flaggan helt, den hade varit på halvstång.


R2 körde jag också med Kilander. Vi gick runt och kollade. "Gula grinden" var inte stängd och vi kolvade sönder en brevlåda. Det och fikandet var väl det roligaste.



Egentligen skulle jag löpa nu mellan kl. 20 och 22, men jag har lagt schema istället, och dessutom regnar det ordentligt.

Inge Gullboda imorgon bitti i alla fall, har flaggan med Gustafsson istället.


21:21

Av Linus Zettergren - 28 augusti 2014 20:15

Började dagen med 4½ timme i Gullboda, och det var ju så där lagom kul. Det kom en busslast med 40 pensionärer som inte fanns på vår besökslista. Stabs.info hade glömt att faxa...


Sen har jag haft en helikopterlandning. Egentligen gör vi inte så mycket, hindrar bilar från att komma upp på Hjässan.

Men det är ju alltid kul med helikoptrar på nära håll.


Hade R5 med Pettersson. Diskuterade mest Oinas, för han var som vanligt missnöjd med sitt schema, trots att han hade ett jävligt bra sådant. Men vissa blir ju aldrig nöjda.


Sist har jag haft R1 med Gochan. Helt ok, snodde massa pennor och block...


Pratade med Minéa idag OCKSÅ! Värst flyten, två gånger i rad. Alltid kul att höra av henne...


Egentligen borde jag sova nu...


22:36

Av Linus Zettergren - 27 augusti 2014 21:15

Idag har det varit en ganska lagom dag. Jag har haft postplattan och flagghissning.

I morse skulle jag ha sprungit 5 km, med det kom massa emellan, dels en tunnelavstängning, dels massa besökare som skulle prickas av. Det kom 102 personer som skulle kolla på DC3:an inom loppet av 2 ½ timme.


Nu mellan kl. 18:== och 20:00 gick jag och Gochan R61. Första gången "skarpt" för mig. Snodde med oss lite pennor...


Jobbigast idag har varit schemaläggningen, har fått göra om det fyra gånger, dels pga. Oinas. Han blev sur för att han skulle ha 14 timmars tjänst och vägrade inse att det var pga. att vi var tvungna att lägga in löpning i två timmar. Han gillar inte att andra får det lite slappt, men tycker inte om i fall han skulle få någon extra timme på schemat. Jobbig kille, eller "HELT SJUKT!" som han alltid säger.


Annat jag har gjort idag är att spela "Red Alert". Kul tidsfördriv.

Pratade en snabbis med Minéa på MSN, men jag var tvungen att gå och äta.


Ska se en dokumentär om D-dagen nu.


20:46

Av Linus Zettergren - 26 augusti 2014 16:15

Ganska soft dag idag. Hade först tunnelavstängning, två gånger. En kl. 05 och en kl. 06. Det gick bra. Efter det satt jag och Kilander i Gullboda. Ända problemet var att regnet öste ner. Blev ganska blöta, så vi värmde oss i skift i torkskåpet...


Sen hade vi R5 i en timme. Satt och fikade och kollade läget.

Från lunch till kl. 20:00 har jag "idlat", dvs. suttit i vakten/baracken  och varit tillgänglig om det behövts. Alltså, har inte haft något på schemat, men ändå stått stand-by, just in case...


Sova snart, postplatta i morgon...

Har strulat SOM FAN med schemaläggningen eftersom det är massa nytt!


22:06

Av Linus Zettergren - 25 augusti 2014 18:45

Stressigt idag. Har haft tunnelavstängning idag, samt att jag fick vara chef för en bergsavstängning. Det var en kul upplevelse och allt gick bra.

Sen har jag suttit i Gullboda, men det hände inte så mycket.


Jag och Kilander gick R1, och det roligaste som hände var att jag hittade en porrbild...

Fick höra att Marinbaschefen vill ha lite förändringar, bl.a att det ska finnas en gruppchef vaken dygnet runt. Detta innebär ändring av hela vår schemastruktur. Och så var det lite ändringar i utrustningen vid larm. Vi ska ha hjälm och skyddsmask med oss. Dessutom måste vi ha "Militär Skyddsvakts"-västar på oss när vi ronderar.


Nej, dags att sussa, ska upp 04:30...


21:22

Av Linus Zettergren - 24 augusti 2014 17:15

Kort dag. Gick upp, klädde på mig och ställde upp.


Efter det var det visitation av det som vi städat. Metlik kollade, och det enda som saknades var ALLA cykelnycklar. Men efter lite skramlande hittade vi dem.


Snart ska jag åka hem för min första lediga vecka.


08:54

Ovido - Quiz & Flashcards