Direktlänk till inlägg 5 november 2014

Sön 26/9 -04. Dag 245

Av Linus Zettergren - 5 november 2014 19:15

Fett jobbigt att ta sig upp i morse. Fick sova ca. 3 ½ timme, gick upp 08:15. Det enda som fick mig att gå upp var att jag visste att familjen skulle komma.

Omkring 09:25 kom Sabina, Jesper, Jonas, Petter, pappa och morfar.Magda kom inte, hade tydligen läxor...

Fram till 10:00 visade jag runt dem i vakten och baracken. Kl. 10:00 började befälens genomgång och presentation uppe i konferenslokalen i matsalen. Det höll på fram till 11:15 och Scheibe pratade om försvarsmakten, marinen och Muskö.

Mellan 11:15 och 12:15 var det dags för lunch; spaghetti och köttfärssås...

Från kl.12 :15 till 13:45 fick vi visa runt de anhöriga i berget. Morfar och Petter var intresserade av verkstäderna, men mest intressant var nog DC3:an och u-båtarna.


13:45 hade vi i insatsstyrkan utlåsning av vapen. Vi satte oss i befälens och hunds två XC70 och drog sen iväg i 100 km/h. Fick däckskrik och allt. TUFFT! Uppvisningen gick bra, fick mycket beröm.

Sen var det fika, visning av förläggning och utrustning. Innan de åkte hem tog vi en runda i hamnen så de fick se "Belos" mm. Jaha, sen var det bara "Hej då!" kvar. Inge kul...


På väg till middagen så hamnade Gochan, jag, Skoglund, Pettersson och Oinas i diket. Gochan kappade med G-son och när han skulle svänga in på Första Tvärvägen gled bilen ner i diket och drog med sig 30-skylten. Pettersson och Oinas fick panik och sprang iväg direkt till matsalen. Gochan började springa, men kom tillbaka. Jag och Skogis stod kvar. Resten av vaktlaget kom förbi och försökte hjälpa till att få upp Volvon. Brand kom också och hjälpte till med tre man. Vi fick upp bilen och täckte över spåren så gott det gick innan löjtnant kom förbi...

Dessvärre fick han reda på det och Gochan ska få prata med löjtnant Gustafsson, kompanichefen.


Kl. 17:20 gick jag och Skoglund på R5- Kändes lite onödigt, vi hade ju varit i berget hela dagen. Vi tog en fika och snackade.


Vid 18:30 gjorde jag min eldrond och gick och lade mig. Hade Gullboda med Isse mellan 20 och 23, och gissa om det hände något: NEJ!


Nu sitter jag och tittar på "Bron över floden Kwai" på TV3. Kilander och jag har varit uppe på kasernen och hämtat vårt stöldgods från tvättbytet, och så har jag pratat lite i telefon....


ska sova snart, hemfärd imorgon eftermiddag...


03:57

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus Zettergren - 16 november 2014 12:15

En lagom dag idag. Började 07 med att sitta i Gullboda med Kalash. Jag stod ute tillsammans med postplattan; Dahl, Kilander och G-son. Vi blev avlösta kl. 09.   Därefter hade jag hål i schemat fram till kl. 12:30. Då hade vi armhävningstest; max ...

Av Linus Zettergren - 15 november 2014 12:00

En månad till MUCK. Det börjar kännas nära nu. Imorgon kommer "naffarna" också, men vi får dem inte förrän på måndag...   Jaha, dagen började ju bra; post platta i regn. Stod med Kilander, Kalash och Skoglund (som var sen som vanligt). Därefter...

Av Linus Zettergren - 14 november 2014 11:45

Nu är det inte många pinnar till MUCK, närmare bestämt 32 stycken... Inte långt kvar nu!   Gick upp 06:40 idag och åt frukost. Vid 07:40-uppställningen fick vi reda på att det pågår någon internationell övning här på området, men Alenhall visst...

Av Linus Zettergren - 13 november 2014 13:30

Det var kallt att stå på postplattan i morse. Första gången i år som det var frost och minusgrader, vad jag vet. Man såg frame mot bussarna, så man kom in i värmen. Stod där med Kalash, Ismail och Skoglund. Skogis var ju sen som vanligt. Väckte henne...

Av Linus Zettergren - 12 november 2014 13:15

Upplås med Alvin i morse. Vi gick ut vid 04:15 och tog bilen upp. Det första vi gjorde var att åka till tvättbytet och snokade i den låda där nyckeln legat förut. Vi hittade en knippa med två fyrkantsnycklar, varav en var märkt "Serviceförråd Muskö"....

Ovido - Quiz & Flashcards