Alla inlägg den 12 november 2014

Av Linus Zettergren - 12 november 2014 13:15

Upplås med Alvin i morse. Vi gick ut vid 04:15 och tog bilen upp. Det första vi gjorde var att åka till tvättbytet och snokade i den låda där nyckeln legat förut. Vi hittade en knippa med två fyrkantsnycklar, varav en var märkt "Serviceförråd Muskö". Tyvärr passade den inte, den gick inte ens in helt, typ 1 mm som inte kom in. Höll på i ca 30 minuter.

Sedan åkte vi och låste upp de hus som ska låsas upp, dvs. bastun, idrottstältet och fritidshuset. Gick in på kasern och plockade med mig min "Kalle Ankakostym". Ska ta hem den och gå till fotograf och ta ett kort i den. Kul minne.

Skulle köpa läsk i automaten i markan, fick låna 7 spänn av Alvin. Blev ju lite sur när det bara kom ut en tom burk, typ bara en slurk kvar! Burkarna hade gått sönder i automaten.


Vid kl. 08 skjutsade Alvin upp mig och Metlik så att vi kunde hissa flaggan. Den kom upp en minut försent , inge bra!


Skoglund åkte också med upp, och hon och jag, tillsammans med Lisa, gick på R5. Gick in i kontorsdelen och snodde två chokladbollar var. Sen satt vi och fikade och snackade skit...


Kl. 14:00 gick jag och Dahl in och dominerade Gustav Bertil. De andra hade FYS; 5 km löpning eller idrott i tältet.. Jag är lite förkyld fortfarande, och Dalle har ont i knät, så vi hade i alla fall inte kunnat vara med.

Det hände inte så mycket, vi löste korsord och jag pratade lite i telefon.

Jag och Dalle ska cykla upp till middagen och äta själva. Ganska skönt.


Efter middagen var det tillsyn av barracken, dvs. städning. Jag städade tvättrummet, och det gick bra. Putsade speglar, gjorde rent tvättställ, dusch, rör och väggar och moppade golvet. Löjtnant Engström var nöjd med all städning, förutom Liljas säng som var obäddad och full med saker.


Nu ska jag prata i telefon och sedan sova. Har post platta och flagga i morgon, sista dagen. Äntligen får man åka hem!


19:46

Av Linus Zettergren - 12 november 2014 12:45

Jaha, ännu en dag närmare hemmet och familjen.


Satt i Gullboda kl. 07 till 09 i morse, tillsammans med Metlik. Ganska soft, kollade på en del av "Black Hawk Down", men han inte se hela. Sjöinfo hade sin anhörighetsdag idag, så det skulle komma ca. 50 personer, och hälften hann komma innan jag gick av. Inventerade även under tiden som jag satt i vakten...


Mellan 09:30 och 11:00 så hade jag, Gochan, Kalash, Metlik, Skoglund. Lilja och Ismail skjutning. Vi sköt med poäng; en helfigur med 1-10 poäng, och ett huvud som var 15 poäng, eller 20 poäng om man träffade inom en ring i mitten.

Vi sköt tre serier om 10 skott, varav de två första var provserier. På den andra sköt jag 139 poäng (200 var max), klart bäst av alla. Men på den tredje (den som räknades) sköt jag bara 76 poäng. Avståndet var 100 meter.

Efter det fick vi skjuta ett magasin med automateld från 25 meter. Fett kul! Sköt tre skurar, sen fick jag eldavbrott. Konstigt nog fanns det inget synligt fel, ingen tomhylsa i vägen eller så. Så jag mantlade om och drog iväg resten på automat. Fick 8 träffar...

Sist fick vi skjuta med Engströms Glock 17. 5 skott var fick vi, och jag fick prova att ladda. Häftigt att mantla. Vi sköt från typ 10-12 meter, så det var ju inget svårt att träffa alla.


Vid. kl. 12 åkte jag, Kalash och Gochan på R6. Vi åkte till Ösmo och lämnade tillbaka "Starsky & Hutch" som vi hyrde igår. Metlik och jag såg den vid 04:30 i morse. Annars hände inget spännande på ronden.


När jag kom tillbaka surfade jag lite på nätet och därefter, s trax innan kl. 14, gick jag och Gochan på en R3K, kulvertrond. Min först, samma för Gochan.
 Ganska tråkigt egentligen, trångt och lågt i tak. Vi orkade inte gå i alla kulvertar, så vi gick upp vid 14:50 och gick till kasernen och tittade på TV. Innan vi gick ner i kulverten så snokade vi runt i alla dörrar och luckor vi kunde hitta mellan Västra Porten och T:0:an. Hittade inget spännande, bara unken lukt. Det fanns gott av det där nere, fick huvudvärk efter att vi kommit upp. Gick till maten vid 15:55...


Nu sitter jag här och glor på VM-kval i fotboll mellan Sverige och Ungern. 3-0 till Sverige efter 73 minuter.


Oinas är tydligen förbannad för att jag ändrade i hans schema igår. Eller ändra och ändra, "rätta till" är mer korrekt. Så han gick och ändrade tillbaka, och klantade till det som vanligt. Men men...

Tycker INTE att han är rätt person att klaga över att någon ändrar i någon annans schema. Orkar inte bry mig...


Just ja, jag "råkade" få med mig två 9 mm från skjutningen... Hehehe...


Ska nog prata lite i telefon snart, och sedan sova. Ska ha lås-upp med Alvin kl. 04, sen flaggan med Metlik.


18:38

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards