Alla inlägg den 11 november 2014

Av Linus Zettergren - 11 november 2014 12:15

Gick upp 03:50, duschade och åt frukost och tittade på "Oceans Eleven" med Metlik.

Inventerade vid typ kl. 06, och vi 08 stack jag och Kalash och hissade flaggan. Passade på att byta tvätt också.


Kl. 09:00 så åkte jag, Lilja, Isse, Metlik och Pettersson till berget och träffade han som har hand om vapenmuséet, så att vi fick kolla på det. FETT TUFFT! Fanns ju hur mycket vapen som helst, allt från musköter från början av 1700-talet till nya puffror. Vi fick provhålla en del vapen, bl.a lite snipergevär, pumphagel, gevär och automatkarbiner. 99% av vapnen går att skjuta med. Kan inte räkna upp alla vapen, men de tuffaste var M16, massa olika k-pistar, Tommy gun, Desert Eagle, Luger, revolvrar (bl.a .Magnum och Smith & Wesson), Glock, Baretta, massa machineguns, MP-5 och ett "muskedunder" från slutet av 1600-talet. Men höjdpunkten över ALLT var att jag fick hålla i en ÄKTA KAROLINERVÄRJA!

Nu kan jag dö lite lyckligare!

Löjtnanten som hade hand om vapnen gav mig tips om var man kan köpa värjor och sånt, bl.a på Stockholms Auktionsverk. Synd att de hade sin vapenauktion i förrgår. Kollade på nätet vad som såldes, och de hade en schysst värja från 1710-talet med Karl XII:s monogram. Den var i bra skick och gick för "bara" 42000 kr...


Lite random bilder från muséet. Kul när man får leka med prylarna!


18:56                                    



Därefter skulle jag och Metlik haft en R5, men vi sket i den.


Efter lunch satt jag i Gullboda med Oinas.Passade på att ringa Jesper och skryta lite...


Kl. 14:00 skulle vi ha spinning med Mia, men jag är fortfarande förkyld, så jag orkade inte.


Nu kl. 17:30 hade vi "FIK" med löjtnant Engström. Det tråkigaste han hade att säga var at vi inte får skjuta med alla vapen vi kollat på i muséet, trots att Sjöstrid och Ekipage fått göra det, för det har kapten Olofsson och löjtnant Gustafsson sagt.

Och från måndag måste vi ha en post vid Stora Porten mellan kl. 18 och 21, för att kolla alla som passerar in och ut ur berget den vägen. Detta för att det förekommit "oegentligheter" där nere... Undrar vad han menar med det.. *host host*


Nästa sak är inventering kl. 05:00 och sen Gullboda med Metlik mellan kl. 07 och 09.


Ska sova snart.  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards