Alla inlägg under juni 2014

Av Linus Zettergren - 22 juni 2014 17:00

Shit vilken träningsvärk jag har haft idag. Har inte ens kunnat gå i trappor utan att ha massa ljud för mig för att simulera vilken smärta det var.

Var ut till Tjurkö idag. Först var befälen sena och kom först 08:45. Sen blåste det så jävla mycket att vi, efter tre timmar, fick avbryta skjutningen för löjtnanten ansåg att det bara var slöseri med ammunition att fortsätta. Det gick inte att träffa rätt. Det blåste kuling.

Vi fick åka tillbaka och ha sjukvårdsteori istället, och jag klagade inte över det...

Hade prov i skyddsvaktsteori också, och jag fick godkänt. Gick igenom lite om soldatregler också.

Imorgon är det sista dagen som "Dagelev", lämnar av torsdag morgon.

Dags att sova, ska ut till Rosenholm imorgon.


22:29

Av Linus Zettergren - 21 juni 2014 18:15

Idag har jag haft det jobbigt som satan. Fick sova tre timmar i natt p.g.a att tåghelvetena strulade. Kom fram till Karlskrona 01:30 och i säng strax innan 02:00. Har varit hur trött som helst idag.

Var ute på Tjurkö och tränade stridsparsstrid med lös ammunition. Det var kul, vi fick skjuta lite med automateld. Tyvärr så var jag så jäkla trött, ramlade t.o.m när jag sprang över banan, benen gav vika under mig.


Hade prov också, förre veckans "Veckans Prov", om skyddsvakt. Fick 12 av 14 poäng. Har det stora provet imorgon, men har inte orkat plugga så mycket... Får se hur det går.

Borde väl sova snart.


21:44

Av Linus Zettergren - 20 juni 2014 13:06

Idag har det varit en ganska soft dag. Vi hade ingen BRAK, istället fick vi gå till filmsalen och lyssna på sjuksyster som talade om könssjukdomar, bl.a för att Mahmoud Abdullah (eller hur han stavar det) i 1:a pluton har fått skabb.

Detta tog hela förmiddagen, bortsett från från en avsevärt förkortad "Plutonens Timme". Även denna vecka utgick "Veckans Prov". Inte mig emot...

Det roligaste idag var ändå när Everez i 1:a pluton började tjabbla om att "Det finns faktiskt olika sorters horor!" etc. när vi satt i filmsalen. 2:a och 3:e pluton hade skitkul medans hela 1:a satt och skämdes. Det hade jag också gjort...

Jag blev utsedd till "Dagelev" för nästa vecka. Fick börja idag, och det kändes helt ok, trots lite nervositet. Antar att befälen inte kommer klaga på att jag inte använder rösten i alla fall...

Nu sitter jag på tåget mot Stockholm.


17:45

Av Linus Zettergren - 19 juni 2014 17:00

Den här dagen har varit långtråkig. Har haft teori hela dagen. Först skyddsvaktsteori, vi gjorde klart vårt kompendium. Detta höll vi på med från 08:30 till 16:10.

Därefter hade vi sjukvårdsteori. Lagom skoj. Det mest intressanta idag var att precis innan sjukvården kom det en löjtnant och berättade om insatsstyrkan. Börjar tappa intresset för det, men ska söka ändå...


Har pratat en snabbis med Jesper men batteriet tog slut

Imorgon åker jag hem! Får se vad jag hittar på med tanke på förkylningen.

Dax för kojen. Ska bara avsluta mitt ärende här på toaletten...


22:06

Av Linus Zettergren - 18 juni 2014 01:45

Idag har vi varit på skjutbanan och fortsatt med våra skjutövningar. Jag låg nästan sist eftersom jag inte var med igår. Jag hann till övning 2, liggandes med stöd från 100 meter. Gick åt helvete...

Har kvällspremis nu. Har tittat lite på "Bad Boys 2", men har mest pratat i telefon.

Har inte så mycket mer att rapportera.


Ett tillägg till gårdagens skrivande: "HMS Karlskrona" avgick igår för en 12 veckor lång kryssning. Hon sköt salut och gissa om det pangade på! Husen vibrerade och man trodde rutorna skulle skaka ut...


21:25

Av Linus Zettergren - 17 juni 2014 21:30

Denna dag har varit hel ok. Vaknade i morse och mådde som väntat dåligt. Efter samtal med löjtnant och samråd med sjuksyster beslutade vi att jag skulle kvarstanna på logementet medans de andra åkte ut till skjutbanan.

Jag passade på att vila, plugga lite, läsa i "SoldF" och städa lite.

Efter middagen var det dags för "Soldaterinran". Den varade i ca. en timme, med böner, psalmer, marscher och allmänt prat.

Efter det fick vi permis i 1 ½ timme innan båten gick. Köpte halstabletter och en kebabrulle. Orkade inte äta upp hela rullen, så jag fick kasta typ hälften...

Nu ska jag snart sova.


22:56

Av Linus Zettergren - 16 juni 2014 14:15

 

Rast/vila under övningen idag.



Idag har varit en helvetisk dag. Vaknade med värsta förkylningen och mådde i allmänhet jäkligt dåligt. Men jag gick ut på dagens aktiviteter ändå, lyckligt ovetandes om vad som skulle hända. På schemat stod det "Strid", och det ville jag inte missa.

Det började bra med maskering av ansikte och hjälm. Sen var det inte lika kul. Vi fick prova olika stridsförflyttningssätt, dvs. "smyga", "krypa på knän och armbågar", "åla" och "hasa" Slog fan knäna och armbågarna i varenda jävla sten inom en kvadratkilometers omkrets (det kändes iaf. så).

Efter att vi lärt oss det fick vi ta oss genom en bana med hjälp av de olika förflyttningssätten. Banan var minerad med larmminor. Kul, men jobbigt som fan, speciellt när man är så sjuk som jag var.

Efter det fick vi öva på "Skydd!" och "Magasin!" Var helt slut efter det passet.


Har kvällspermis nu och vi har putsat finskorna ett bra tag. Vi ska ha dem vid "Soldaterinran" imorgon. Försökte även tvätta av M90-stället. Det blir bra skitigt efter en dags krälande i lera...

Har ont i rygg, knän, armbågar mm...


21:08

Av Linus Zettergren - 15 juni 2014 21:29

Idag hade vi det ganska lugnt. Blev godkända på morgonstädningen OCHpå fredagsstädningen! Första gången och det var jäkligt skönt. I och för sig var inte fänrik Askenbom så hård, men men...

Avslutade veckan med nationalsången, som brukligt är. Fick gå upp på Vallen, ställa upp med utsikt mot vattnet med blå himmel över huvudet och vårsolen i ansiktet. Kan inte bli mycket bättre... Fänrik Cronholm sa: "För helgpermission, med vila, lugn och festligheter: höger, vänster om... MARSCH!" eller något liknande. Han kan ha sagt något annat istället för "lugn", men det är inte så viktigt.

Tog båten in till stan och Kindh följde med mig till en guldbutik där jag köpte en "Alla Hjärtans Dag"-present.

Vi fick springa till tåget.

Nu sitter jag jag på väg upp till Stockholm. För en gångs skull är tågen i tid... Framgång!


17:58

Ovido - Quiz & Flashcards