Alla inlägg under juni 2014

Av Linus Zettergren - 14 juni 2014 20:45

Idag har vi hållit på med självskydd hela dagen. Först 8 timmar teori om vad som är rätt och fel, vad jag har för rättigheter som skyddsvakt mm.

Efter middagen fick vi pröva på lite praktiska saker. Försten jobbig uppvärmning och därefter fick vi öva på "enkelt ledgrepp", "handledsgrepp", "armbågsgrepp", och "skuldergrepp". Det var kul och lärorikt, ska nog testa lite på Jesper vid tillfälle...

På kvällen pratade jag i telefon och sedan blev det en biljardmatch mot Kindh. Jag vann...


17:46 (fre. 13/2)

Av Linus Zettergren - 13 juni 2014 21:44

Idag har vi varit på skjutbanan igen. Igår var det på Tjurkö och idag Rosenholm. Vi fick åka till skjutbanan i buss. Vilken lyx! Det var en av de skönaste bussresor jag gjort. Fick godkänt i skottställning efter 11 serier á 3 patroner. Slapp vapenvården pga. tidsbrist.

Hade kvällspermis. Jag, Kindh och några killar från 1:a pluton åkte in till stan. Jag köpte en ny mobil, en Nokia 3330, istället för att laga den gamla, det blev billigare.

Sen gick vi till "Play Bar". Köpte först en hamburgertallrik till middag. Jäkligt gott! Sen tog jag en cider och en öl med grabbarna, det var trevligt.

Dax att slagga nu.


21:54

Av Linus Zettergren - 12 juni 2014 21:39

Idag gick jag upp 05:30 för att hinna med 06:00-båten.

Första dagen på skjutbanan. Det var helt ok, ganska kul.

Fick lära oss vapenvård också, och det var inte lika kul...

Har inte hänt så mycket annat. Ska spela lite biljard och ringa...


21:40

Av Linus Zettergren - 11 juni 2014 17:04

Idag har väl det mesta gått fel. Först och främst: igår kväll tappade jag mobilen i golvet så att displayen gick sönder. Därför tog jag mig in till stan med 18-båten. Självklart så hade affärerna stängt, så jag gick och skrotade på stan tills 20:30-båten skulle gå. Gick till "Bore" och satte mig 20 minuter innan avgång. Kl. 20:31 säger de: "Ska du till Kungsholmen? Det är inte den här båten." Den rätta båten hade precis gått, och det var den sista båten. Fick gå till "Ancarstierna" och sen var det bara att sova...

Shit happens!


21:38 (tis. 10/2)

Av Linus Zettergren - 10 juni 2014 21:45

Idag får vi äntligen åka hem!

Hade prov på gradbeteckningar och det gick ju obra. Enbart två som blev godkända, trots att typ halva plutonen fuskade, dock inte jag, och så torskade jag också... Omprov på måndag.

Hade veckostädning idag. Löjtnant Hallman blev förbannad, allayttre städområden blev underkända. Ingen orkade bry sig.

Anledningen till att jag fick IG på provet var att jag satt uppe hela kvällen och sydde, så jag kunde inte plugga.

Nu sitter jag på tåget mellan Alvesta och Stockholm. Det har blivit en massa jävla förseningar, så jag kommer hem minst en timme för sent. En bra sak är iaf. att jag fick 1:a klass när de bokade om min biljett. Sitter i permisuniformen.

Skönt att komma hem till familj och vänner!

Skriver nog inget i helgen eftersom jag inte är i tjänst.

Bara 2h och 56 minuter tills mitt tåg från Stockholm (Flemingsberg) går mot hemmet! Jonas ska skjutsa hem mig i Bil 900.


19:26


Av Linus Zettergren - 9 juni 2014 21:00

Idag hade vi prov på materielkunskap (vapendelar till AK5), skjutregler och säkerhetsbestämmelser del A och B. Det gick bra, klarade alla prov.

Fick märken att sy på "Dagligdräkten" (permisuniformen). Var lättare sagt än gjort att sy dit dem. Satt uppe till typ 24:00 och sydde, och tappade nästan tålamodet vid några tillfällen. Men färdigt blev det iaf...

Fick mess från MInéa också, det var kul.


19:15 (fre. 6/2)

Av Linus Zettergren - 8 juni 2014 15:00

Idag har vi haft teori hela dagen, mest "första förband" och skjutregler. Har prov imorgon i allt vi gått igenom med AK5. Får se hur det går.

Försöker hitta Kindh just nu, vi ska spela biljard.

Bara två dagar kvar till permis!


21:20

Av Linus Zettergren - 7 juni 2014 16:45

Idag har varit en jäkligt enformig dag. Vi har hållit på med AK5 hela dagen. Plocka isär, plocka ihop, ladda, patron ur, skytteställningar, SARA etc. Har jäkligt ont i fingrarna just nu.
Fick montera vapen i mörker. Gick åt helvete, fick inte ihop det pga. en miss när man kopplar ihop "lådan" med "underbeslaget".
Nu ska jag koja!

22:06

Ovido - Quiz & Flashcards