Alla inlägg den 30 juli 2014

Av Linus Zettergren - 30 juli 2014 11:52

Pust och stön! Fy fan vilken jävla dag det har varit.


Först fick vi reda på att igår kväll att vi hade uppställning kl. 22:00. "Vad fan nu då?" tänkte vi. Väl uppställda fick vi gruppbefäl order att hämta sovsäck och "puppa". Jag lånade Gustafssons. Därefter fick halva gruppen åka bil och andra halvan, däribland jag, fick marschera till "Stubinen" (lektionshus ute i skogen) och avvakta. Efter några minuter kom bilen, nu tom, och vi lastade i och var tvungna att ha balaklavan för ögonen.

Därefter åkte vi i 5 minuter och 20 sekunder (klockade). Väl framme blev vi uttagna en och en och ställda på knä med händerna på ryggen och packningen framför, alla på en linje. Sen började vi gå, med handen på framförvarandes axel, fortfarande med balaklavan på

Vi gick hit och dit i kanske 25-30 minuter. En efter en blev vi uttagna ur ledet och ledda in i skogen av löjtnant Weijber. Ordern var att sitta ner och avvakta. När vi hörde en visselpipssignal skulle vi ta av oss balaklavan och lägga oss för att sova. När vi hörde tre signaler skulle vi packa ihop, gå ut på vägen, gå åt höger och samlas vid "Stubinen".


Precis när första signalen kom, strax innan 24:00, började det regna. Kom ner i sovsäcken och "puppan och somnade.

Jag vaknade kl. 02:00, 04:32 och 6:15. Kl. 07:00 gick jag upp och pissade, packade och satte mig och väntade på visslingarna. 40 minuter senare trädde jag på mig sovsäcken, det var ganska kallt. Signalen kom 08:05, och jag började gå. Jag var den enda i min grupp som reagerade, de andra sov. Såg hur löjtnanten gick och sparkade upp dem. Jag sprang i kapp några från första gruppen och gick till "Stubinen".

Där hade  vi lektion och fick se en film om "Gruppchef i krig". Det var flera kortfilmer som visade fel som kan begås. Sen skulle olika grupper utgå från en av filmerna och och göra ett arbete om hur man kan förbättra det som skedde. Min grupps film hette "Att lyda order".


Vid lunch gick vi tillbaka till kasernen och satte på oss stridsutrustningen. Sen var det dags för orientering. Vi skulle orientera till fem stationer och sträckan var långt över en mil. Det tog nästan 2 ½ timme. Jag och Oinas delade på oss, mot order, vid ett tillfälle för att ta två kontroller samtidigt. Självklart kom befälen i sin bil just då. Det var INTE uppskattat att splittra stridsparet, så vi, plus en till grupp som gjort detsamma, fick en "bonusorientering" som belöning. Jag och Oinas fick gå nästan 8 km till, på 1 timme och 15 minuter. Fy fan vilka blåsor jag har på hälarna.


Efter det, och då de andra vårdat vapen; fick vi äntligen äta, första gången på 24 timmar! Sen var det bara uttagning för intervjuer för de som möjligtvis hamnar på insats. Jag fick inte göra någon intervju, men jag gråter inte för det... Fick ledigt från ca. 18:00


Nu ska jag tok-sova, och i morgon åker vi HEM! Mamma fyller år på lördag.


GOD NATT!


20:34

Ovido - Quiz & Flashcards