Av Linus Zettergren - 6 september 2014 20:00

Grymt soft dag idag. Hade en R6 med Alvin och Pettersson, som vi gjorde klart på typ 20 minuter.

Sen har jag suttit i Gullboda, där inget hände.

Hade lås- och nattrond med Kilander och Kalash. Vi gjorde klart den och var tillbaka på 1h 15 minuter

Fick grillat idag, och massa midsommarmat. Jordgubbar och grädde till efterrrätt = MUMS!

Bevakningen, brand  och div. skeppsbesättningar firar midsommar!

Grillat är gott!

02:54

Av Linus Zettergren - 5 september 2014 21:12

Har haft två R9 idag med Kilander på båda och Bohlin på en av dem. Det blåste jäkligt mycket, så vi flög med båten. Det var tokkul! Jag fick även köra en del.

Det är kul att åka båt...FORT! Med "Killen"-Kilander.

Innan middag gick jag på R5 med Ismail och Dahl. Hände inget speciellt, tog oss från en fikaplats till en annan.

När jag satt i Gullboda hände inget, förutom att Kilander slog mig i schack (han ville att jag skulle skriva det. Killen tog t.o.m bild på det).

Nu kl. 02 i natt hade jag och Kalash R62. Det var kul, vi rejsade runt och jag körde också en hel del. Första gången på länge jag körde, men det gick oväntat bra...

Bokade Finlandsresan till Åbo idag. Vi åker den 14:e och kommer hem den 16:e.

Dags att slagga nu...

03:36

Av Linus Zettergren - 4 september 2014 17:00

Jaha, gjort idag då? Jo, satt i Gullboda, och det var väl inget speciellt med det.

Sen har jag haft en R61 med Dahl. Vi gjorde klart den på typ en halvtimme, dels för att vi cyklade, och dels för att det var fest i Rödboda, så vi slapp gå igenom det huset.

Sen har jag kollat på film, såg "Identity". Den var helt ok.

Nu tittar jag på "Juon", en japansk skräckis. Verkar lite B...
 Ska sova sen...

03:09

Av Linus Zettergren - 3 september 2014 18:45

Det här har varit en ganska händelserik dag.

Började med att gå upp 10:30, efter 6½ timmes sömn. Efter lunch fick jag sticka ut på en tunnelavstängning, men det hände inget speciellt.

Kl. 14:00 tog jag och Ljung över i Gullbodavakten. Det enda som hände då var att en gubbe ringde och sa att det brann på HMS Nordanö. Jag, Ismail, Oinas och Gustafsson stack dit och kollade läget, men det var bara pannan som spökade.

När jag och Ljung gick R1 så hittade jag ett "arbetspapper med HEMLIG uppgift". Första gången i den här vaktkullen. Det var en Håkan Karlsson som klantat sig.

Annars har det inte hänt så mycket. Har pratat i telefon en massa och försökt få tiden att gå, kollat på film mest.

Tillägg för igår: Jag, Kilander, Kalash och Ljung fick åka upp på Hjässan och kolla några civilister som satt där. Det var en Lina Johansson och Bo Rask (fd. StabsC). Han fattade inte varför han inte fick vara där. De fick snacka med löjtnant Scheibe.

03:03

Av Linus Zettergren - 2 september 2014 16:45

Idag har det inte hänt så mycket, förutom att vi lagt in båtronder, dvs. R9. Var med på två sådana idag. Alltid kul att åka båt, speciellt när det går fort.

Sen så har jag haft en R5 med Dahl. Satt och fikade och gick och åt middag...

Satt i Gullboda sen och sist hade jag "Eldrond" och flagghalning. Just nu "idlar" jag och ska sitta uppe till kl. 04:00. Pratar i telefon just nu. Har fiskat lite, men det var bara mygg som nappade, så jag slutade.

Fick reda på att när vi ska ha SAM-MARIN, v. 32. Mitt vaktlag börjar söndag v.31 och sen har vi övning och vakttjänst fram till måndag v.34 Vi ligger inne i 16 dygn i sträck!

Dessutom, v.36, kommer vi ha utbildning fram till onsdag eftermiddag. Kommer hem onsdag kväll/eftermiddag och åker tillbaka som vanligt på söndagen.

Får sova om drygt två timmar...

God Natt!

01:43

Av Linus Zettergren - 1 september 2014 20:45

Kort dag idag, som alltid på måndagar.

Satt i Gullboda med G-son mellan 07:00 och 09:00. Hände inte så mycket, förutom att det regnar...

Sitter i civila nu, väntar på permissionsuppställning...

09:06

Av Linus Zettergren - 31 augusti 2014 13:15

Det har varit en av de slappaste dagarna hittills.

Har bara haft 3½ timmes tjänstgöring. Satt i Gullboda mellan 09:00 och 11:30. I och för sig så hissade jag ju flaggan i morse, men det hamnar ju på gårdagens schema.

Efter lunch var det en timmes städning av baracken. Jag gjorde toaletten och lagade en punktering på en av cyklarna.

Fiskade en hel del. Fick sammanlagt runt 12-13 fiskar, mest abborrar av normal storlek. Såg tre gäddor, men ingen högg. Fick en abborre på kastspö, resten på metrev.

Nästa sak på schemat är Gullboda imorgon bitti mellan 07 och 09.

Kanske ska prata i telefon snart. Eller så kollar jag färdigt på fotbollsmatchen i EM mellan England och Frankrike. Får se...

21:52

Av Linus Zettergren - 30 augusti 2014 16:00

För att börja klassiskt:

Kära dagbok!

Idag har jag först hissat flaggan och därefter suttit i Gullboda fram till lunch. Efter det hade jag, Gustafsson, Pettersson och Kilander en R62. Den var ganska kul, G-son skulle köra på alla småvägar han hittade, vilket resulterade i  att bilens underrede drog i några stenar.

Hade även skjutning idag, första gången på länge. Sköt fem serier, och det gick som det brukar: två bra träffar, ett slängskott.

Mellan 19-20 hade jag och G-son en R6. Ganska kul den med eftersom vi kollade alla grindar, och de flesta av dem ligger långt ute på ön, så vi åkte bil.

På kvällen fiskade jag en hel del, men fick inget, som vanligt.

Nu ska jag till Gullboda och lösa av. Jag och G-son hissade flaggan för dryga timmen sedan...